Pages

Saturday, 27 September 2014

PENDAPAT TOKOH MENGENAI PENDIDIKAN KHAS

Menurut Chua (1992), pendidikan khas merujuk kepada:

Manakala Slavin (1997) pula mendefinisikan pendidikan khas sebagai:

Menurut Garhart dan Weishman (1980) pula, pendidikan khas ialah:


 Manakala, Krik dan Gallagher (1983) menyatakan bahawa: 


       McDonnell et al. (1995) pula mengklasifikasikan pelajar-pelajar berkeperluan khas atau pelajar-    pelajar istimewa ini kepada:
     Lerner et al. (1998), dalam memperihalkan kanak-kanak istimewa di peringkat pra-sekolah, mencadangkan dua kategori kanak-kanak iaitu:

Menurut Mahmood Nazar (2000),


          Kesimpulannya, dapat dikatakan bahawa pendidikan khas merupakan satu program pendidikan yang ditujukan kepada golongan kurang upaya dari segi intelek, fizikal dan emosi serta sosialnya tidak mengalami pertumbuhan dan perkembangan yang normal. Pendidikan khas merupakan pendidikan yang ditujukan kepada pelajar-pelajar yang cacat penglihatan, cacat pendengaran, cacat mental, bermasalah pembelajaran dan tingkah laku, cacat budaya atau sosial, cacat fizikal dan sebagainya; termasuklah juga pelajar-pelajar pintar cerdas.


*sumber:  Khadijah Rohani Mohd. Yunus, et.al (2003). HBEF2103: Psikologi Pendidikan. Selangor: Open University Malaysia (OUM).

No comments:

Post a Comment